Ben jij ouder van een kind in groep 3 en heb je vragen over begrijpend lezen? Grote kans dat de vraag al eerder gesteld is. Hieronder hebben we veel gestelde vragen over begrijpend lezen in groep 3 verzameld en beantwoord.
In groep 3 leren kinderen niet alleen woorden decoderen (technisch lezen), maar ook de betekenis van teksten begrijpen. Dit betekent dat ze leren nadenken over wat er staat, verbanden leggen en eenvoudige vragen beantwoorden.
Praktische tip:
Gebruik korte, duidelijke teksten of prentenboeken en stel vragen als: "Waar ging het verhaal over?" of "Hoe denk je dat het afloopt?"
Zodra kinderen eenvoudige zinnen kunnen lezen (technisch lezen), kun je starten met begrijpend lezen. Het hoeft niet te wachten tot technisch lezen helemaal vlot gaat.
Praktische tip:
Lees eerst samen een tekst hardop, zodat kinderen zich op de inhoud kunnen richten, niet alleen op het ontcijferen van woorden.
Eenvoudige strategieën zoals voorspellen, vragen stellen en plaatjes gebruiken zijn perfect voor groep 3. Complexere strategieën (samenvatten, tekststructuren) komen later.
Praktische tip:
Laat kinderen vóór het lezen raden waar het verhaal over gaat, en check daarna of hun voorspelling klopt.
en kind dat alleen technisch leest, kan vaak niet navertellen wat er stond. Stel open vragen zoals:
"Wat gebeurde er eerst?"
"Waarom was het meisje blij?"
Praktische tip:
Laat kinderen het verhaal tekenen of in eigen woorden vertellen. Dit maakt zichtbaar of ze de inhoud begrijpen.
Zwakke lezers: kies teksten op lager AVI-niveau, lees samen hardop, stel extra vragen over plaatjes.
Sterke lezers: geef langere teksten of verdiepingsvragen, zoals "Wat zou er gebeuren als…?"
Praktische tip:
Werk in kleine groepjes, zodat je gerichte ondersteuning kunt geven. Bekijk onze werkbladen.
Een mix van prentenboeken, korte verhaaltjes, en methode-teksten is ideaal. Ook informatieve teksten (over dieren, beroepen, etc.) zijn waardevol.
Praktische tip:
Gebruik thema’s die aansluiten bij de leefwereld van kinderen — zoals feestdagen, dieren of school — dat vergroot hun betrokkenheid.
Leesopdrachten kunnen makkelijk aansluiten bij wereldoriëntatie, natuur of rekenen. Voorlezen is nog steeds een krachtig hulpmiddel: kinderen leren zo nieuwe woorden en verbanden leggen.
Praktische tip:
Bespreek tijdens een themaweek (bv. ‘herfst’) ook een verhaaltje of informatieboekje over dat onderwerp.
Laat ouders vragen stellen bij het (voor)lezen, zoals:
"Wat denk je dat er nu gaat gebeuren?"
"Waarom deed hij dat?"
"Hoe zou jij je voelen?"
Praktische tip:
Stimuleer gesprekken over boeken. Begrijpend lezen groeit als kinderen leren praten over wat ze lezen of horen. Wil je zeker weten dat je kind geen achterstand oploopt? Bekijk dan het uitgebreide oefenboek voor begrijpend lezen in groep 3.