Zit jouw kind in groep 3 van de basisschool? Dan is het goed om te weten dat begrijpend lezen in groep 3 al een belangrijke rol speelt. Het start tegelijkertijd met het technisch lezen (aanvankelijk lezen) en gaat over het begrip van een gelezen tekst. In veel scholen wordt gestart met begrijpend luisteren, omdat kinderen aan het begin van groep 3 nog niet de vaardigheid beheersen om te lezen. Begrijpend luisteren gaat dan vanzelf over in begrijpend lezen.
In groep 3 neemt begrijpend lezen een cruciale rol in. Er worden twee keer lvs-toetsen afgenomen om de stand van zaken per leerling te controleren.
Dit artikel gaat over begrijpend lezen voor kinderen in groep 3. We leggen uit wat begrijpend lezen is, welke vaardigheden van belang zijn, hoe je als ouder je kind kan helpen en welk oefenmateriaal gebruikt kan worden om tekstbegrip naar een hoger level te tillen.
Begrijpend lezen is het proces waarbij kinderen een tekst lezen en deze kunnen begrijpen, verwerken en er vragen over kunnen beantwoorden. Vaak begint dat met het beantwoorden van vragen uit een gelezen tekst. Het is niet alleen het kunnen hardop lezen van woorden, maar ook het begrijpen van de betekenis van de tekst, het kunnen uitleggen van wat er gebeurt, en het kunnen maken van verbanden met eigen kennis of ervaringen.
In groep 3 begint het lezen van korte teksten met eenvoudige zinnen, maar de focus verschuift al snel naar het begrijpen van de inhoud. Dit kan gaan om het herkennen van de hoofdgedachte, het begrijpen van details en het leren om informatie uit de tekst te halen om vragen te kunnen beantwoorden.
Begrijpend lezen leert een kind niet vanzelf. Veel kinderen hebben er best wel wat moeite mee. Het helpt dan ook om te weten welke vaardigheden van belang zijn om succesvol te kunnen begrijpend lezen.
Om te beginnen heeft een kind een woordenschat nodig. De meeste kinderen in groep 3 kennen de betekenis van zo’n 1500 woorden en kunnen deze ook toepassen. Deze woordenschat vormt de basis en wordt verder uitgebouwd. Als een kind al veel woorden in een tekst herkent, wordt het makkelijker de boodschap te begrijpen.
Het is ook belangrijk om je te kunnen focussen op een tekst. Van kinderen wordt dan ook verwacht dat ze zich langere tijd kunnen concentreren, zeker als ze een tekst aan het doornemen zijn.
Om een tekst te begrijpen moet een kind een tekst lezen en al lezend vragen kunnen beantwoorden, over inhoud, maar ook over bijvoorbeeld volgorde of motief. Vragen kunnen dan ook zijn:
Wat voor kleur heeft de auto?
Wat gebeurde er eerst? Wat gebeurde er op het eind?
Waarom deed de hoofdpersoon dat?
Het kunnen beantwoorden van dergelijke vragen helpt om actief met een tekst om te kunnen gaan.
Sommige teksten zeggen niet alles letterlijk. Je voelt als lezer spanning tussen de woorden door. Alleen als je inzicht hebt in de tekst, lukt het om ook dat te begrijpen.
Als je een tekst gelezen hebt, moet je die door kunnen vertellen. Niet volledig, maar kort samengevat. Kinderen leren dit beetje bij beetje door de hoofdgedachte en belangrijke bijzaken te bundelen.
Als ouder kun je een actieve rol spelen in het versterken van het begrijpend lezen van je kind. Enkele manieren waarop je kunt helpen zijn door samen te lezen, vragen te stellen en de tekst te bespreken. Dat helpt om een kind bewuster naar een tekst te laten kijken en te reflecteren op de tekst. Ook verplaatst een kind zich zo in de hoofdpersoon of in de schrijver. Een goede vraag die je vervolgens kan stellen is wat je kind zich herinnert van het verhaal. Dit heeft indruk gemaakt en kan helpen om meer informatie aan op te hangen. Je ontwikkelt hiermee het inzicht.
Tekeningen en tussenkopjes zeggen al heel veel. Bekijk ze samen en voorspel voor het lezen waar je denkt dat de tekst over gaat. Achteraf bespreek je dan of het klopte.
Tekstsoorten kun je onderscheiden door een kind te laten zien dat de structuur van teksten verschilt. Verhalen zijn anders van opbouw dan informatieve teksten. Daar zie je vaan duidelijk een inleiding, kern en slot in. Weten met wat voor tekst je te maken hebt, scheelt al heel veel.
Wil jij begrijpend lezen in groep 3 oefenen met je kind? Dan heb je baat bij goed oefenmateriaal. Het beste oefenboek voor kinderen in groep is dat van Educazione. Het boek beslaat ruim 40 unieke teksten en dik 250 opgaven, die allemaal voorbereiden op zowel de methodetoetsen als de lvs-toetsen die een kind voor begrijpend lezen in groep 3 krijgt.
Wil je meer weten over dit oefenboek? Bekijk dan hier het boek en lees de recensies.
Voor ouders die hun kind extra willen ondersteunen, is er het oefenboek 'Begrijpend Lezen Groep 3' van Educazione. Dit boek bevat teksten op het juiste AVI-niveau, gevolgd door gestructureerde vragen die het tekstbegrip toetsen. De opbouw van de oefeningen sluit aan bij wat op school wordt aangeboden, waardoor het boek uitstekend geschikt is als extra ondersteuning thuis.
Gericht op de kerndoelen begrijpend lezen in groep 3.
Helder vormgegeven, kindvriendelijk en overzichtelijk.
Oefeningen met verhalende én informatieve teksten.
Ideaal als voorbereiding op LVS-toetsen (Leerling in Beeld, IEP, Dia en Boom).
Bereid voor op methodetoetsen.